Skutery wodne w Polsce pojawiły się pod koniec lat 80. Obecnie są coraz bardziej popularną, ale nadal niezbyt częstą formą spędzania wolnego czasu nad wodą. Przyczynia się do tego cena. Nowy skuter to koszt 30, a czasami nawet 80 tysięcy złotych.
Skuter – nie każdy taki sam
Skutery można rozgraniczyć na te, z których korzysta się w pozycji stojącej, i na takie, z których korzysta się, siedząc. W przypadku tych pierwszych średnio zdolna osoba potrzebuje 10 dni, by samodzielnie poprowadzić skuter, natomiast w przypadku pozycji siedzącej, jeśli ktoś miał do czynienia z motocyklem, nauka pływania skuterem wodnym nie powinna zająć mu dłużej niż 15 minut. Skutery siedzące to modele 1, 2, 3 lub nawet 4-osobowe. Te najmocniejsze służą do pływania z całą rodziną przy możliwości jednoczesnego holowania narciarza wodnego. Są przystosowane do ciągnięcia spadochronu jednak przy zbyt mocnym wietrze trzeba być ostrożnym, gdyż maszyna może zostać poderwana w górę. W najnowszych modelach możemy spotkać nawet pokładowy komputer oraz wsteczny bieg. Z reguły skuter wodny zbudowany jest z mocnych materiałów kompozytowych, które wzmocnione są dodatkowo włóknem szklanym.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Niezależnie od rodzaju czy modelu wszystkie skutery wodne wyposażone są w awaryjny wyłącznik zapłonu, określany mianem „zrywki”. Został on zaprojektowany w taki sposób, aby wyłączyć skuter po upadku osoby nim kierującej. Funkcja ta zadziała w momencie, gdy opaska tego mechanizmu będzie zamocowana na nadgarstku osoby kierującej skuterem bądź na jego kamizelce asekuracyjnej
Skutery wodne możemy podzielić na 4 klasy:
- uniwersalną – są to skutery wygodne, przeznaczone zazwyczaj maksymalnie dla 3 osób . Posiadają dość dużą pojemność silnika, wynoszącą nawet ponad 1800 cm3, dzięki czemu bez problemów mogą rozwinąć prędkości przekraczające czasami 100 km/h. Ich waga wynosi ok. 370 kg, poza tym posiadają dość przestronne schowki. Są doskonałym rozwiązaniem dla bardziej doświadczonych.
- rekreacyjną – to świetny wybór dla początkujących, posiadają mniejsze silniki (ok. 1050 cm3), są krótsze o ok. 30 cm i lżejsze o ok. 30 kg od skuterów uniwersalnych, dzięki czemu łatwiej nimi manewrować, nie osiągają również tak wysokich prędkości. Posiadają przestronne schowki i wygodne siedziska dla trzech osób, duże zegary i szerokie podesty.
- sportową – przekraczają prędkość 100 km/h, są zwrotne, szybkie, lekkie, bardzo wytrzymałe, przeznaczone dla maksymalnie 3 osób, doświadczonych w prowadzeniu skuterów.
- wyścigową – są bardzo krótkie (niewiele ponad 2 m długości) i lekkie (z paliwem i płynami to ok. 160 kg), posiadają mały zbiornik paliwa, pozbawione są schowków i siedzenia, przeznaczone dla 1 osoby.
Zgodnie z prawem
Skuter wodny musi być zarejestrowany we właściwym inspektoracie żeglugi śródlądowej. Prowadzenie go bez właściwych dokumentów jest niedozwolone. W naszym kraju osoby, które chcą pływać skuterem, muszą posiadać patent Starszego Sternika Motorowodnego, ale w przypadku korzystania ze skuterów stojących, których moc nie przekracza 80 KM, wystarczy posiadać uprawnienia Sternika Motorowodnego.